Algemene dekkingsmiddelen
De provincie streeft naar een financieel gezonde huishouding. Dit is van belang voor de rechtmatigheid van het provinciale handelen en voor de maatschappelijke legitimiteit van de provincie. De provincie werkt immers direct dan wel indirect (via het Rijk) met belastinggeld van burgers en bedrijven.
Een financieel gezonde huishouding komt in de eerste plaats tot uitdrukking in een sluitende begroting, waarin baten en lasten meerjarig met elkaar in evenwicht zijn. In de tweede plaats moet de provincie beschikken over voldoende weerstandscapaciteit. Deze is nodig om financiële consequenties van (niet-begrote) risico’s op te kunnen vangen.
De provincie streeft naar een belastingdruk die past bij het provinciale voorzieningenniveau. De opcenten op de Motorrijtuigenbelasting is veruit de belangrijkste belastingheffing van de provincie. Provinciale Staten stellen jaarlijks het opcententarief vast. Dit tarief is gebonden aan een wettelijk maximum, dat jaarlijks door het Rijk (op basis van de inflatieontwikkelingen) wordt aangepast. Beleidslijn van het college is om het tarief de komende 4 jaar gelijk te houden met het huidige tarief, zodat de relatieve lastendruk voor inwoners van Zuid-Holland niet stijgt.
Wat gaan we doen om dit te realiseren?
Om het beleidsdoel te realiseren, hebben we het doel vertaald in een aantal beleidsprestaties. Die staan hieronder beschreven.
Financieel-strategisch beleid
Het provinciefonds is via het zogeheten accres gekoppeld aan de ontwikkeling van de rijksuitgaven. Verder hebben de onderschrijving van plafond van het BTW-compensatiefonds en diverse ontwikkelingen in de verdeelmaatstaven, zoals wijziging van het peiljaar van de eigen inkomsten uit de opcenten Motorrijtuigenbelasting, invloed op de hoogte van de uitkering.
Heffen van opcenten motorrijtuigenbelasting
De belangrijkste inkomstenbron waar de provincie zelf invloed op heeft bestaat uit de belasting opcenten motorrijtuigenbelasting. Naast het door de provincie vastgestelde opcententarief zijn de werkelijke inkomsten uit de opcenten Motorrijtuigenbelasting afhankelijk van externe factoren, zoals de ontwikkeling van het wagenpark in Zuid-Holland.
Wat mag dat kosten?
Inleiding
Wat mag het kosten is opgebouwd in 2 delen:
- Opbouw en verloop lasten
- Raming baten en lasten
‘Wat mag het kosten’ is nu samengevat in 1 tabel. Provinciale Staten hebben budgetrecht op het niveau beleidsdoel. Daarom zijn de toelichtingen ook geschreven op de bijstellingen per beleidsdoel, binnen een ambitie. De mutaties op beleidsprestaties zijn daarnaast ter informatie vermeld.
Opbouw en verloop lasten
Onderstaande grafiek geeft weer hoe de lasten van de ambitie zijn opgebouwd.
- Arbeidskosten: Betreft de loonkostenformatie zoals opgenomen onder A in de paragraaf Arbeidskosten
- Kapitaallasten: Betreft de kapitaallasten als gevolg van een investering
- Lasten incl. reserves*: Betreft de lasten inclusief de toevoegingen en onttrekkingen vanuit reserves
*In de toekomst zal het effect van de reserves ook apart worden gepresenteerd.
De lasten nemen toe vanwege de stelpost prijscompensatie die nog niet is ingezet, zodra deze wordt ingezet zullen de lasten hier dalen en op de beleidsdoelen waar deze wordt ingezet toenemen.
Raming baten en lasten
(bedragen x € 1.000) | Originele Begroting 2020 | Bijstellingen | Gewijzigde Begroting 2020 | Raming 2021 | Raming 2022 | Raming 2023 |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | ||||||
Algemene middelen | ||||||
Financieel-strategisch beleid | 6.518 | 582 | 7.100 | 14.657 | 23.040 | 31.364 |
Totaal | 6.518 | 582 | 7.100 | 14.657 | 23.040 | 31.364 |
Totaal Lasten | 6.518 | 582 | 7.100 | 14.657 | 23.040 | 31.364 |
Baten | ||||||
Algemene middelen | ||||||
Financieel-strategisch beleid | 281.886 | 0 | 281.886 | 276.167 | 283.563 | 292.386 |
Heffen van opcenten motorrijtuigenbelasting | 335.200 | 0 | 335.200 | 335.400 | 334.700 | 333.100 |
Totaal | 617.086 | 0 | 617.086 | 611.567 | 618.263 | 625.486 |
Totaal Baten | 617.086 | 0 | 617.086 | 611.567 | 618.263 | 625.486 |
Overzicht Algemene middelen | -610.569 | 582 | -609.986 | -596.910 | -595.223 | -594.122 |
Toelichting mutaties
Toelichting Lasten
Doel 6-1 Algemene middelen
Stelpost 6e gedeputeerde ondersteuning € -0,4 mln |
---|
Leeghalen van de stelpost voor de 6de gedeputeerde ten gunste van Organisatie. |
Verdeling arbeidsbudgetten € 1 mln. |
De mutatie betreft middelen op een stelpost ten behoeve van nog nader te verdelen arbeidsbudgetten. Deze budgetten zijn geen onderdeel van hoofdstuk organisatie (Overhead), derhalve worden deze budgetten tijdelijk overgeheveld naar hoofdstuk algemene dekkingsmiddelen. |
Toelichting baten
Er hebben geen bijstellingen plaatsgevonden.
Instrumentarium
Reserves
In het onderstaande overzicht wordt aangegeven welke de totale inzet van reserves is binnen de ambitie.
Reservenaam | Beleidsdoel | Toevoeging | Onttrekking | Saldo mutaties |
---|---|---|---|---|
Algemene reserve | 9-1 | 84.997 | 109.672 | -24.675 |
Apparaatslasten DLG | 9-1 | 3.250 | 3.398 | -148 |
Egal.kaplast Nota IWA Bedrijfsvoer. | 9-1 | 0 | 109 | -109 |
Eindtotaal | 88.247 | 113.178 | -24.931 |
Betrokkenheid van Verbonden Partijen
Niet van toepassing.
Subsidies
Niet van toepassing.
Onvoorzien
Vanuit de huidige risicomanagement methodiek, waarbij onder andere gepoogd wordt een stapeling van risicobuffers te voorkomen, is er geen behoefte aan een structurele algemene post onvoorzien. Binnen project- en programmareserves en de algemene reserve zijn immers voldoende incidentele middelen aanwezig voor het afdekken van incidentele risico's. Daarnaast zijn er andere bronnen voor structurele weerstand zoals onbenutte belastingcapaciteit. De post onvoorzien is daarom als nihil opgenomen.
Organisatie
Organisatie zijn de overheadkosten die bestaan uit alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. Zie de paragraaf Bedrijfsvoering voor verdere informatie.
Wat mag dat kosten?
Inleiding
Wat mag het kosten is opgebouwd in 2 delen:
- Opbouw en verloop lasten
- Raming baten en lasten
‘Wat mag het kosten’ is nu samengevat in 1 tabel. Provinciale Staten hebben budgetrecht op het niveau beleidsdoel. Daarom zijn de toelichtingen ook geschreven op de bijstellingen per beleidsdoel, binnen een ambitie. De mutaties op beleidsprestaties zijn daarnaast ter informatie vermeld.
Opbouw en verloop lasten
Onderstaande grafiek geeft weer hoe de lasten van de ambitie zijn opgebouwd.
- Arbeidskosten: Betreft de loonkostenformatie zoals opgenomen onder A in de paragraaf Arbeidskosten
- Kapitaallasten: Betreft de kapitaallasten als gevolg van een investering
- Lasten incl. reserves*: Betreft de lasten inclusief de toevoegingen en onttrekkingen vanuit reserves
*In de toekomst zal het effect van de reserves ook apart worden gepresenteerd.
Raming baten en lasten
(bedragen x € 1.000) | Originele Begroting 2020 | Bijstellingen | Gewijzigde Begroting 2020 | Raming 2021 | Raming 2022 | Raming 2023 |
---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | ||||||
Duurzame organisatie | ||||||
Een duurzame informatievoorziening en digitalisering | 21.279 | 0 | 21.279 | 22.888 | 22.208 | 22.349 |
Maatschappelijk betrokken werkgeverschap: divers, incl&vit. | 58.507 | 792 | 59.300 | 59.322 | 59.114 | 58.356 |
Een solide financieel en juridisch beleid | 2.964 | 170 | 3.134 | 2.925 | 2.728 | 2.728 |
Een duurzame huishouding van de provincie Zuid-Holland | 14.833 | 38 | 14.870 | 14.932 | 14.971 | 16.557 |
Totaal | 97.583 | 1.000 | 98.583 | 100.067 | 99.022 | 99.990 |
Totaal Lasten | 97.583 | 1.000 | 98.583 | 100.067 | 99.022 | 99.990 |
Baten | ||||||
Duurzame organisatie | ||||||
Maatschappelijk betrokken werkgeverschap: divers, incl&vit. | 371 | 0 | 371 | 371 | 371 | 371 |
Een duurzame huishouding van de provincie Zuid-Holland | 2.016 | 0 | 2.016 | 2.016 | 2.016 | 2.616 |
Een solide financieel en juridisch beleid | 131 | 0 | 131 | 131 | 131 | 131 |
Totaal | 2.518 | 0 | 2.518 | 2.518 | 2.518 | 3.118 |
Totaal Baten | 2.518 | 0 | 2.518 | 2.518 | 2.518 | 3.118 |
Bedrijfsvoering - Financiën en organisatie | 95.065 | 1.000 | 96.065 | 97.549 | 96.504 | 96.872 |
Toelichting mutaties
Toelichting Lasten
Inzet op verjonging en kwaliteitsimpuls € 0,7 mln |
---|
In de huidige collegeperiode 2020-2023 wordt met een nieuw WO-traineeprogramma gestart. Het betreft een tweejarig leer-werkprogramma voor talentvolle academisch gevormde jongeren zonder (relevante) werkervaring. Het trainee programma vormt daarmee een effectieve impuls aan verjonging en kwaliteitsverbetering van ons personeelsbestand. Deze impuls vergt een tijdelijke financiële investering, die daarna rendeert en binnen de reguliere arbeidscapaciteit kan worden opgevangen. Het budget voor een groep van 10 trainees bedraagt € 1,3 mln (voor een periode van 2 jaar). In deze collegeperiode worden 3 groepen trainees geselecteerd. Totale incidentele claim bedraagt € 3,9 mln voor de gehele periode. |
Provinciale huisstijl € 0,1 mln |
De provincie beschikt al jaren over een huisstijl waarin de herkenbaarheid van de provincie als organisatie randvoorwaardelijk is. De huisstijl wordt gerevitaliseerd voor digitale toepassing en wordt dus ook niet vervangen door een volledig nieuwe huisstijl. Ze worden ge-update. De provincie krijgt te maken met wettelijke regelgeving over toegankelijkheid van onze digitale kanalen. Dat heeft voornamelijk impact op techniek en teksten maar ook de vormgeving (bijvoorbeeld de ‘leesbaarheid’ van ons logo of het benodigde contrast van kleuren) bepaalt of een medium goed toegankelijk is of niet. De revitalisering van de huisstijl in 2020 bedraagt incidenteel € 0,1 mln. |
Pilot levensfasebewust personeelsbeleid € 0,1 mln |
Het uitgangspunt van het Levensfasebewust Personeelsbeleid is om continu, samen met de medewerkers, te zoeken naar verbetering, vernieuwing en duurzame, integrale oplossingen om duurzaam inzetbaar te blijven als medewerker en op die manier een goed werkgever te zijn voor medewerkers in verschillende levensfases. |
Verzekeringen € 0,17 mln |
Verschillende verzekeringsmaatschappijen hebben zich uit de uitgebreide gevaren-verzekering teruggetrokken. Door een ongunstige verzekeringsmarkt en vermindering van concurrentie door een beperkt aantal verzekeringsaanbieders stijgt de premie structureel met € 0,07 mln vanaf 2020. Daarnaast vindt dit jaar voor de nieuwe brandverzekering een taxatie plaats van alle provinciale gebouwen. De kosten van deze taxatie bedragen incidenteel € 0,1 mln. |
Facilitaire kosten voor 6e gedeputeerde € 0,04 mln |
Ter ondersteuning van de 6e gedeputeerde worden facilitaire kosten gemaakt met betrekking tot leasevoertuigen en kosten dienstreizen. |
Arbeidskosten voor de 6de gedeputeerde € 0,4 mln |
Arbeidskosten ter ondersteuning van de 6e gedeputeerde, zie paragraaf Bedrijfsvoering. |
Verhoging werkgeverslasten € 0,6 mln |
De effecten van de verhoging van de werkgeverslasten per 1 januari 2020 worden in deze begrotingswijziging verwerkt. Dit leidt tot een toename van de loonkosten in 2020 met € 0,55 mln en bedraagt 0,4% van de loonsom. Dekking ten laste van de Algemene reserve. |
Verdeling Arbeidsbudgetten € -1 mln |
De mutatie betreft middelen op een stelpost ten behoeve van nog nader te verdelen arbeidsbudgetten. Deze budgetten zijn geen onderdeel van hoofdstuk organisatie (Overhead), derhalve worden deze budgetten tijdelijk overgeheveld naar hoofdstuk algemene dekkingsmiddelen. |
Toelichting baten
Er hebben geen bijstellingen plaatsgevonden.
Instrumentarium
Reserves
In het onderstaande overzicht wordt aangegeven welke de totale inzet van reserves is binnen de ambitie.
Reservenaam | Beleidsdoel | Toevoeging | Onttrekking | Saldo mutaties |
---|---|---|---|---|
Reserve Vitaliteit | 8-1 | 0 | 50 | -50 |
Jonge ambtenaren | 8-1 | 0 | 100 | -100 |
Eindtotaal | 0 | 150 | -150 |
Betrokkenheid van Verbonden Partijen
De deelname van de provincie Zuid-Holland in de sectorbanken N.V. Bank Nederlandse Gemeenten en Nederlandse Waterschapsbank NV moet er toe bijdragen dat de provincie toegang heeft tot de kapitaal- en geldmarkt. Hierdoor is het mogelijk om, zo nodig, voldoende financieringsmiddelen aan te trekken tegen zo laag mogelijke prijzen.
Subsidies
Geen relatie met subsidies.