Om de verschillende beleidsdoelen voor de ambitie Bereikbaar Zuid-Holland te realiseren, hebben we elk doel vertaald in een aantal beleidsprestaties. Die staan hieronder beschreven.
Beleidsdoel 1-1 Beter Bestuur
Beleidsprestatie 1-1-1 Sterke gemeenten
Welke maatregelen zien we in de beleidsprestatie?
- Effectief en presterend: we werken aan het opstellen van een samenwerkingsagenda met de besturen van de regio’s, waarin we procesafspraken willen vastleggen over hoe we samenwerken en wat we daarbij van elkaar mogen verwachten. We helpen gemeenten bij het opstellen van regiodeals en steunen deze actief of dienen deze mede in.
- Responsief en verbonden: we adviseren gemeenten desgewenst hoe zij hun responsiviteit kunnen vergroten (onder andere door innovatieve participatieve processen), we werken met gemeenten samen aan de invoering van de Omgevingswet en ontdekken daarbij hoe we als één overheid kunnen optreden (inclusief goed afgestemde participatieve processen met inwoners).
- Robuust en integer: we maken ons zorgen om de samenwerking in een aantal gemeenteraden en zoeken naar manieren om hier verbetering in aan te brengen, we maken ons zorgen over de invloed die gemeenteraadsleden hebben op samenwerkingsverbanden en zoeken naar manieren om hier verbetering in aan te brengen, we voeren risicogericht en proportioneel financieel en interbestuurlijk toezicht uit, we willen de regionale journalistiek versterken en willen samen met gemeenten ondermijning bestrijden.
- Lerend en innoverend: we zullen actief goede voorbeelden binnen het openbaar bestuur (qua samenwerking) opzoeken en successen delen via een online leeromgeving die we voor de zomer van 2020 operationeel willen hebben, we blijven diverse ambtelijke en bestuurlijke bijeenkomsten organiseren om het gezamenlijk leren te bevorderen (zowel op het gebied van openbaar bestuur als openbare financiën), we gaan onderzoeken hoe we kunnen bijdragen aan versterking van de kwaliteit van onze volksvertegenwoordigers, wethouders en burgemeesters (bijvoorbeeld door herhaling van de Leergang Zuid-Holland of door het aanbieden van intervisie en coaching).
Beleidsprestatie 1-1-2 Vitaal provinciaal bestuur
Welke maatregelen zien we in de beleidsprestatie?
- Het college van Gedeputeerde Staten bestaat deze collegeperiode, naast de Commissaris van de Koning, uit zes gedeputeerden. Gedeputeerde Staten geven uitvoering aan het Coalitieakkoord 2019-2023 “Elke dag beter. Zuid-Holland”. Dit akkoord is verwerkt in de provinciale begroting. In het declaratieregister van Gedeputeerde Staten, dat eens per kwartaal verschijnt, worden de bestuurskosten van Gedeputeerde Staten vermeld.
- De provinciale organisatie wil betrouwbaar, transparant, (democratisch) legitiem en integer handelen. Zo wordt onder meer ingezet op het tegengaan van ondermijning en uitvoering geven aan de wet BIBOB. De capaciteit voor de behandeling van verzoeken in het kader van de wet openbaarheid van bestuur (Wob) is versterkt, vanwege een toename in omvang en complexiteit van verzoeken. De komende tijd werken we verder aan het integreren van de wet BIBOB in onze primaire werkprocessen en het verder digitaliseren van het Wob-proces zodat we informatie en verzoeken efficiënter kunnen verwerken.
- Door samenwerking als onderdeel van Interprovinciaal Overleg (IPO), de vier Randstadprovincies (Regio Randstad in Brussel, P4) en het Huis van de Nederlandse Provincies in Brussel gaat Zuid-Holland strategische allianties aan om onder meer relevante wet- en regelgeving te beïnvloeden. Daarnaast blijven we inzetten op andere internationale samenwerkingsverbanden, onder meer binnen China, wanneer dat toegevoegde waarde heeft voor het Zuid-Hollandse bedrijfsleven. Voor onze lobby- en beïnvloedingstrajecten op nationaal niveau versterken we de komende periode onze functie Public Affairs. We willen zowel vanuit specifieke opgaven als vanuit bestuurlijke ambities de Zuid-Hollandse belangen tijdig op de juiste plekken voor het voetlicht brengen. Onderdeel hiervan is een op te stellen strategische lobbyagenda.
Beleidsdoel 1-2 Sterke Samenleving
Beleidsprestatie 1-2-1 Innovatieve participatie en communicatie
Welke maatregelen zien we in de beleidsprestatie?
Participatie is een belangrijk principe in het bereiken van een sterke samenleving. Participatie heeft als doel om tot betere plannen en besluiten te komen en daarmee het draagvlak voor besluitvorming te vergroten. Het levert een bijdrage aan het herstel van vertrouwen in het openbaar bestuur.
- Effectief & presterend: om participatie naar een hoger plan te tillen en tot betere plannen en besluiten te komen, geven we verdere invulling aan de in 2018 vastgestelde participatienotitie en de daarin gemaakte afspraken.
- Responsief & Verbonden: we staan open voor en hechten waarde aan initiatieven uit de samenleving. Het uitgangspunt hierbij is dat de initiatiefnemer eigenaar blijft en wij het initiatief niet overnemen. Waar nodig bieden we initiatiefnemers ondersteuning.
- Robuust & Integer: we willen verschillende groepen inwoners bereiken en streven ernaar een zo breed mogelijk palet aan perspectieven in beeld te hebben. Hiermee trachten we het vertrouwen in het openbaar bestuur te vergroten en voorkomen we dat door participatie voor bepaalde groepen juist extra drempels worden gecreëerd. Om die reden kiezen we voor experimenteren met vernieuwende vormen van participatie. Zowel online als offline.
- Lerend & Innoverend: wij richten ons op het in de praktijk brengen van diverse participatievormen in concrete beleids- en uitvoeringstrajecten. Daarbij staat leren van onze ervaringen centraal.
- We evalueren daarom concrete participatietrajecten.
Beleidsprestatie 1-2-2 Maatschappelijke ontwikkelingen
Welke maatregelen zien we in de beleidsprestatie?
- We doen eigenstandig onderzoek naar sector overstijgende maatschappelijke vraagstukken in de vorm van een strategische kennisfunctie.
- We bundelen onze strategische kennis met die van andere partners naar bijvoorbeeld thema of geografie zodat we nieuwe verbanden ontdekken.
- Effectief en presterend: ten einde de doelmatigheid en doelgerichtheid van beleid te kunnen verbeteren zullen we, waar nodig, nieuwe inzichten op basis van strategische kennis ook inzetten voor onze lobbytrajecten, bijvoorbeeld op het terrein van het sociaal domein.
- Responsief en verbonden: we verspreiden deze strategische kennis tijdig en actief binnen ons netwerk, ook zonder dat we al antwoorden hebben geformuleerd op vraagstukken.
- Robuust en Integer: een belangrijk deel van de strategische kennisfunctie wordt gevormd door thema’s rond ondermijning, integriteit en weerbaarheid.
- Lerend en innoverend: bij urgente maatschappelijke ontwikkelingen ondernemen wij gericht actie om het gezamenlijk leren binnen het netwerk te stimuleren.